To właśnie w XVI wieku tworzył malarz wczesnego manieryzmu florenckiego - Giovani Battista Di Jacopo. Z racji na swoje rude włosy nazywany był "Czerwonym Florentyńczykiem", co po włosku brzmi - Rosso Fiorentino. Rozwijając swój warsztat twórczy przyswoił sobie nowe trendy jakie do malarstwa wnieśli chociażby Leonardo da Vinci, Michał Anioł czy Rafael, ale na tym nie poprzestał eksperymentując z techniką i bardziej abstrakcyjnymi formami. Jego obrazy cechują się silnymi kolorami, oszałamiającymi detalami oraz świetlistością.

 

Wracając do kolumn głośnikowych, założyciel marki jest ogromnym fanem twórczości tego artysty i jego zamiłowaniem do eksperymentowania. Francesco Rubenni, urodzony w 1973 roku w rodzinie muzyków, sam profesjonalnie grający na perkusji, przez kilka lat przebywał w Wielkiej Brytanii, gdzie m.in. studiował na Uniwersytecie w Salford na kierunku elektroakustyki.

Po pięciu latach spędzonych w Manchesterze, studiując akustykę i psychoakustykę, jeszcze przed założeniem swojej firmy, Francesco zaprojektował wysokowydajne głośniki tubowe dla firmy GEA, we współpracy z niezwykle cenioną firmą głośnikową B&C Speakers z Florencji, która to dostarcza głośniki dla jednej czwartej światowego rynku audio-pro.

Łącząc zdobytą wiedzę i zamiłowanie do sztuki Francesco Rubenni w 2006 roku powołał do życia firmę Rosso Fiorentino, której siedzibą jest stolica Toskanii – jego rodzinna Florencja. Firma mieści się na obrzeżach miasta, a jej założyciel, gdy tylko ma okazję podkreśla, że jest dumny z tego, że jego produkty w całości produkowane są we Włoszech.

Od samego początku jego marzeniem i głównym celem było stworzenie kolumn o absolutnie pięknym dźwięku zarazem oddających włoską elegancję i wyrażających zakorzenioną w nim samym, jak i swoich pracownikach szacunek do tradycji oraz miłość do muzyki. Włoska elegancja ma swoje odzwierciedlenie we wzornictwie. Pracują nad nią projektanci-artyści wraz z inżynierami, by spełniało założenia marki, które Francesco Rubenni podsumował następującymi słowami: "Lubimy myśleć o naszym projekcie jako sumie dogłębnego technicznego zrozumienia działania głośników i angażującego, zapierającego dech w piersiach brzmienia".

Sam Francesco Rubenni śledzi każdy etap procesu twórczego od pierwszych odręcznych szkiców po komputerowe rysunki techniczne, symulacje, optymalizacje oraz proces produkcji. Na etapie prototypu projekt urzeczywistnia się, nabiera realnego, fizycznego kształtu, który musi spełniać wyśrubowane standardy marki pod względem estetyki. Etap pomiarów, odsłuchów i dostrajania jest długi. Obecny jest wtedy cały zespół Rosso Fiorentino wraz z zaprzyjaźnionymi muzykami, który odgrywają ważną rolę w testowaniu najnowszych rozwiązań technicznych i wszystkich nowych modeli zanim wejdą one do masowej produkcji. Efektem tego są zaawansowane kolumny dźwiękowe, które prawidłowo oddają emocje zawarte w każdego rodzaju muzyki.

Linie głośników Rosso Fiorentino podzielone są na cztery serie: Flagship, Reference, Prestige i Classic. Warto zwrócić uwagę na nazewnictwo poszczególnych modeli kolumn – każda z nich to nazwa miasta lub dzielnicy!

Seria Flagship to projekty, które były największym wyzwaniem dla całego sztabu. Do najwyżej pozycjonowanych w tej serii należą modele Florentia i Siena. W Florentinie - największej dumie marki - zamontowane są, produkowane w kooperacji z B&C Speakers przetworniki własnej konstrukcji oraz kable firmy van den Hul. Pozostałe elementy są produkowane są we Włoszech, wyłącznie z rodzimych materiałów, przez lokalnych rzemieślników. Siena zaś to zestaw wolnostojący łączący elegancję z możliwie najwyższą jakością dźwięku. Ich obudowy są najbardziej wyszukane ze wszystkich, które znajdziemy w katalogu Rosso Fiorentino.

Serie Reference, Prestige i Classic obejmuje duży wybór bardziej przystępnych cenowo konstrukcji, z których Reference reprezentowana jest przez modele Volterra i Fiesole. Te pierwsze to high-endowe kolumny podłogowe o charakterystycznym designie i modułowej konstrukcji obudowy. W ich przypadku firma wdrożyła koncepcję użycia różniących się mechanicznie kompozytów. W rezultacie otrzymano niewiarygodnie sztywne obudowy, redukująca wibracje niemal do zera.

Fiesole to z kolei referencyjne kolumny podstawkowe dedykowane nawet do niewielkich pomieszczeń odsłuchowych. Uważane są w Rosso Fiorentino za kamień milowy na drodze do osiągnięcia realistycznej reprodukcji dźwięku. W serii Prestige znajdziemy bardzo smukłe kolumny podłogowe Certaldo oraz kompaktowe głośniki podstawkowe Pienza.

Na szczególną uwagę zasługuje seria Classic z kolumnami Elba. O tym podstawowym modelu Elba właściciel firmy wypowiedział się następująco: "Elba to perfekcyjna kombinacja technologii i doświadczenia Rosso Fiorentino, która odpowiada na zapotrzebowanie na dobrej klasy, ale rozsądnie wycenione kolumny. Ponieważ – jak mówił Platon – piękno, sztuka i muzyka są nauczycielami życia (Etyka), wartości te powinny być wyznawane przez jak największą grupę ludzi. Dlatego też możemy powiedzieć, że Elba to "demokratyczne arcydzieło!"

Tak właśnie od 16 lat marka Rosso Fiorentino buduje mozolnie swoją pozycję na rynku i jest coraz bardziej rozpoznawalna poza rodzimą Italią. Firma przez cały czas się rozrasta, ma nawet własne pomieszczenie odsłuchowo-nagraniowe nazwane "Sala del Rosso" – "Czerwony Pokój". Zaprojektowano je z myślą o koncertach "na żywo", nagrywaniu ich, jak również testach odsłuchowych kolumn powstających w tych zakładach produkcyjnych. Warto podkreślić, że jest to miejsce szczególne, gdyż znajduje się w zabytkowym zamku Bisarno otoczonym wspaniałym ogrodem. "Czerwona sala" wyposażona jest w wysokiej klasy sprzęt audio oraz bardzo dobre warunki akustyczne kształtowane przez ekrany akustyczne nieingerujące w zabytkowe konstrukcje. Regularnie wieczorami odbywają się tu recitale wybitnych muzyków reprezentujących różne gatunki muzyczne.

Ekipa Rosso Fiorentino eksperymentuje nagrywając muzykę różnymi technikami, zarówno próbując jak najwierniej oddać oryginalne brzmienie przy pomocy możliwie najmniejszej ilości sprzętu studyjnego, innym razem wykazując kreatywność dodaje do akustyki coś od siebie. Podczas powstawania każdego z albumów w "Sala del Rosso" szczególną uwagę zwraca się na dobór najodpowiedniejszego sprzętu, od mikrofonów i przedwzmacniaczy, przez całe okablowanie, aż po system nagraniowy.

Po ustaleniu wszystkich aspektów technicznych muzycy mogą zdecydować, jakich środków wyrazu chcą użyć, aby uzyskać możliwie najlepsze finalne brzmienie. Monitorowanie każdego nagrania odbywa się przez głośniki Rosso, które są bardzo transparentne. Przykładem zespołu nagrywającego w "Sala del Rosso" jest chociażby bardzo nietuzinkowa grupa Codice3, złożona z trzech muzyków: Sebastiano Bon (flet, flet basowy i aranżacje), Federiki Gennai (wokal) i Daniele Vettori (gitara). Występy grupy są dużym przeżyciem, muzycy nie korzystają z instrumentów rytmicznych takich jak bas czy perkusja, natomiast muzyka to w dużej mierze improwizacje.

Na koniec wypada przypomnieć osobę jednego z najbardziej wpływowych dziennikarzy i krytyków audio – Harry'ego Pearsona z amerykańskiego magazynu "The Absolute Sound". Pearson oceniając brzmienie testowanego komponentu kieruje się tym, jak bardzo jego dźwięk zbliża się do "dźwięku absolutnego", który zdefiniował jako "dźwięk rzeczywistych instrumentów akustycznych grających w rzeczywistej przestrzeni". Zwracał uwagę, że "dzisiejsi konstruktorzy głośników i elektroniki projektując wszystko przy pomocy komputerów tracą kontakt z prawdziwym "absolutnym dźwiękiem". Ich przeciwieństwem jest Francesco Rubenni założyciel włoskiej firmy Rosso Fiorentino, Ten wszechstronnie wykształcony, pełen pasji i talentu człowiek, sprawia, że możemy czuć się spokojnie. Jesteśmy w dobrych rękach!" – twierdzi Harry Pearson.

Źródło: https://www.hfc.com.pl/prezentacja/5488,rosso-fiorentino.html